ورزش های مناسب برای لنف ادم

ورزش های مناسب برای لنف ادم

آنچه می خوانید...

لنف ادم (Lymphedema) یا ورم لنفاوی یک نوع بیماری می باشد که منجر به تورم و التهاب دستگاه لنفای می شود. این بیماری اغلب از عوارض بیماری سرطان یا بیماری های انگلی محسوب می شود، اما در موارد بسیار نادر از اختلالات ژنتیکی نیز ناشی می شود. متاسفانه این بیماری درمان مشخصی نداشته و تنها با راهکارهای موقت مانند تخلیه لنفاوی، ورزش و … می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. به همین منظور در ادامه این مقاله قصد داریم تا علل، علائم و ورزش های مناسب برای لنف ادم را بررسی کنیم.

بیماری ورم لنفاوی چیست؟

بیماری لنف ادم یا ورم لنفاوی، تورم میان بافتی است که در اثر تجمع مایع غنی از پروتئین که معمولاً از طریق سیستم لنفاوی بدن تخلیه می‌شود، به وجود می آید. به طور کلی سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن است که با مجموعه ای از غدد لنفاوی، مجاری یا عروق و … مایع لنفاوی شفاف را از طریق بافت های بدن به خون جمع آوری کرده و حمل می کند. در واقع مایع لنفاوی که حاوی پروتئین، نمک، آب و همچنین گلبول های سفید هستند در بدن گردش کرده و با عفونت مبارزه می کنند.

عروق یا مجاری لنفاوی نیز به حرکت مایع در بدن و کنترل جریان کمک خواهند کرد. علاوه بر مایع و عروق لنفاوی، غدد کوچک لنفاوی نیز بدن را در برابر سلول های سرطانی و عفونت ها ایمن می کنند. بیماری ادم لنفاوی بیشتر قسمت بازوها یا پاها را درگیر می کند، اما می تواند در دیواره قفسه سینه، شکم، گردن و اندام تناسلی نیز رخ دهد. موارد پیشرفته ورم لنفاوی بر توانایی حرکت اندام آسیب ‌دیده تأثیر گذاشته و همچنین با افزایش خطر عفونت‌های پوستی و سپس (التهاب ناشی از عفونت در بدن) منجر به تغییرات و تحلیل پوست شود.

علت به وجود آمدن لنف ادم

علت به وجود آمدن لنف ادم

زمانی که سیستم لنفاوی آسیب دیده باشد می تواند از بازگشت مایع لنفاوی به خون جلوگیری کرده در نتیجه منجر به لنف ادم شود. به طور کلی مهمترین علل ایجاد این بیماری عبارتند از:

  • جراحی سرطان مانند سرطان سینه (به ویژه هنگامی که غدد لنفاوی برداشته شوند)
  • پرتودرمانی هنگامی که باعث آسیب به غدد لنفاوی مجاور یا عروق لنفاوی شود.
  • عفونت هایی که به بافت اطراف آسیب می رسانند یا باعث ایجاد اسکار می شوند.
  • برخی بیماری ها (مانند بیماری قلبی یا عروقی، فشار خون، کم کاری تیروئید، آرتریت و اگزما)
  • تغییرات ژنی (یا جهش هایی که سیستم لنفاوی را درگیر می کند)
  • آسیب یا ضربه به ناحیه خاصی از بدن
  • افزایش گلبول های سفید خون ناشی از سرطان خون

علائم و نشانه های لنف ادم

اطلاع از علائم و نشانه های لنف ادم بسیار ضروری است و می تواند به تشخیص و درمان به موقع این بیماری کمک کند. به طور کلی علائم و نشانه های رایج ورم لنفاوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم در قسمت هایی از بدن مانند پستان، قفسه سینه، شانه، بازو یا پا
  • احساس سفت شدن پوست، تغییر در بافت، قرمز به نظر رسیدن یا احساس گرما در اندام ها
  • درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و کاهش دامنه حرکتی یا انعطاف کمتر در مفاصل مانند دست، مچ دست یا شانه
  • عفونت های مکرر
  • اگر لنف ادم پس از درمان سرطان سینه ایجاد شود، می تواند پستان و زیر بغل و همچنین نزدیکترین بازو به ناحیه جراحی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • پس از درمان سرطان شکم یا لگن، لنف ادم ممکن است به صورت تورم شکم، اندام تناسلی یا در یک یا هر دو پا ظاهر شود.
  • درمان تومورها در ناحیه سر و گردن نیز ممکن است منجر به تورم در صورت و گردن شود.

ورزش های مناسب برای لنف ادم

یکی از بهترین راه های پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت بیماری ورم لنفاوی، فعالیت و حرکت های ورزشی است که با توجه به علت بیماری و اندام درگیر انجام می شود. برنامه های تمرینی برای لنف ادم معمولا باید شامل موارد زیر باشد:

  1. کشش:  که به منظور افزایش دامنه حرکتی در مفاصل سفت شده انجام می شود.
  2. تقویت: برای بهبود عملکرد و قدرت عضلات بسیار مفید است.
  3. استقامت: جهت بهبود کارایی قلب، ریه ها و عضلات بسیار مفید می باشد.

علاوه بر ورزش های هوازی مانند پیاده ‌روی مداوم یا راه رفتن روی تردمیل، دوچرخه‌سواری یا دوچرخه ثابت، آهسته دویدن، شنا یا پیاده‌روی در استخر، ورزش روی پله انجام برخی تمرین های سبک نیز می تواند به افراد مبتلا و همچنین افراد بعد از جراحی سرطان بسیار کمک کند.

ورزش برای بازو و شانه

به حالت نشسته یا ایستاده در حالی که گردن خود را صاف و شانه های خود را شل نگه داشته اید، یک توپ انعطاف پذیر را به آرامی بین کف دست و انگشتان خود بگیرید. سپس بازوها را در مقابل خود دراز کرده و آن را بالاتر از قلب نگه دارید.

در حالی که بازوی خود را بالا نگه داشته اید، توپ را با انگشتان خود تا جایی که می توانید محکم فشار دهید. این کار را برای سه ثانیه انجام دهید سپس آن را رها کنید. توصیه می شود تمرین فشار دادن توپ را پنج تا هفت بار تکرار کنید.

در تمرین بعدی، می بایست بازوها را در پهلوی خود قرار داده و به کمک دو وزنه سبک (کمتر از نیم کیلو) کف دست ها را به سمت بدن خود نگه دارید. به آرامی هر دو دست را با استفاده از یک حرکت کنترل شده و ملایم بالا ببرید. زمانی که بازوها مستقیم بالای سر هستند برای شش ثانیه آن ها را نگه دارید، بعد از این زمان به آرامی بازوهای خود را پایین بیاورید.

ورزش برای دست

به کمک انگشست شست خود هر یک از انگشتان را یک به یک لمس کنید، سپس دست خود را مشت کرده و انگشتان خود را کاملاً باز کنید. علاوه بر این، خم کردن و کشیدن انگشتان دست نیز می تواند به پیشگیری از تجمع مایعات در دستان کمک کند.

ورزش برای پا

انجام این ورزش می توانید به صورت ایستاده درجا زده و یا به شکل نشسته یک زانوی خود را بلند کرده و سپس به روی زمین بگذارید. بدین ترتیب چندین بار این حرکت را تکرار کنید. علاوه بر این، حرکت های چرخش مفصل ران نیز می تواند برای پیشگیری از ورم لنفاوی در قسمت پا موثر باشد.

ورزش برای سر و گردن

برای کاهش تورم در ناحیه سر، گردن و شانه، روزانه سر خود را به طرفین شانه (با دو ثانیه مکث در هر طرف) بچرخانید. علاوه بر این حرکت، سر خود را تا حدی که چانه به سینه شما برخورد کند، پایین آورده و پس از 2 ثانیه مکث مجدد سر را به آرامی بالا آورید.

توجه داشته باشید از انجام ورزش ها و تمرینات خود سرانه اجتناب کرده و تمام حرکت های ورزشی را به توصیه پزشک یا تحت نظر فیزیوتراپیست انجام دهید. لازم به ذکر است که علاوه بر ورزش، رعایت بهداشت، جلوگیری از افزایش وزن، ماساژ روزانه و جلوگیری از ضربه، خراش و زخم در اندام تحت درمان می تواند از ابتلا به ورم لنفاوی جلوگیری کند.

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 9 =

علت-به-وجود-آمدن-لنف-ادم
آنچه می خوانید